Flugfisket 2014

Slut för denna gang

Publicerad 2015-09-15 08:57:27 i Allmänt

Tja, hade några påslag och landade en kilosfisk.
Jag har inte fått några stora under veckan men ett gäng 1,5 kilos fiskar.
Men naturligtvis alltid trevligt att fiska.
Älvkarleby nästa!

Fisk i älven igen

Publicerad 2015-09-14 14:01:26 i Allmänt

Stappelgubben hade haft på en stor nere på öyra i morse. Den slet av linan för honom. Sonen hade sett ett par stora fiskar som hoppat där.
När jag kom ner fick jag 4 påslag varav en stor satt på en stund. Åkte och handlade på Coopen och var tillbaka kl 1030. Det skulle vara maxflod 1300.Fick några påslag och landade en kilosfisk i övre öyra.
Inget på favvonacken märkligt nog. Kör nog tvåhands från V:et och neråt efter lunch och Kvaelöyra på kvällen, kanske tacklar jag #6-spöt.

Vad är det frågan om?

Publicerad 2015-09-13 20:44:00 i Allmänt

Igår var det mer fiskare än någonsin tillförne i älven. Idag är där nästan ingen. Fiskade morgonen med Sanden - inte ett liv. Sanden drog vid 10-tiden och därefter har jag fiskat järnet (med en kort matpaus) utan att få en fisk! Har fiskat hela Kvaelsträckan utan undantag och det enda livet var en seriös fisk som drog på i Hällankulpen men som klev av efter några sekunder.
Har blåst mer och mer under dagen, det gick vita gäss på Kvaelöyra. Kasttekniken fungerar dock utmärkt så jag bemästrar vinden. Däremot är den uttröttande rent fysiskt. På favvonacken slog vågorna mot ryggen på mig som om jag vore en trålare i hård sjö på Nordatlanten. Har lite värk i större delen av kroppen nu.Man är ju inte 50 längre...Framåt kvällen lugnade vinden ner sig.
De få fiskare som fiskar får ingen fisk.
Men plötsligt kan det hända: att nattens flod för med sig ett megaflak med stor öring - sånt har jag varit med om förr här!
Imorgon kl 0600 står jag i älven igen hur optimistisk som helst!
Men oavsett fisk: Det är så satans kul stå i en havsöringsälv med ett lätt tvåhandsspö och med mästerlig teknik skicka iväg minituben två dec från andra stranden - oavsett hur bred älven råkar vara!!!
Gameplan för imorgon: V:et och neråt från kl 0600. Andra frukost vid 9- tiden, därefter bänken och ned till öyra på stigande flod 1000 till typ 1300.
Någon gång ska väl öringarna stiga!

Tom älv

Publicerad 2015-09-12 20:56:00 i Allmänt

Det verkar som om älven blivit tom på fisk. Sanden och jag fiskade järnet långpoolen, prekestolaen V:et och nedanför till Åkes bänk. Därefter en seriös repa i överstpoolen. Jag hade en nedanför V:et som klev av efter några sekunder - i övrigt dött för oss bägge. Nu när vi pratat med lite folk här på campingen inser vi att det gått dåligt för alla.
Nåväl, nya insatser imorgon.
Game plan för imorgon: Åkes bänk och mitt emot Voldbänken kl 0600. Uppstigning 0500!
Extremt mycket fiskare, jag tror inte jag någonsin sett så många här!

Trögfiskat

Publicerad 2015-09-12 14:10:00 i Allmänt

Sanden och jag fiskade från 0800 till 1100 nere på Kvaelöyra. Vårsin dragning i linan i övre öyra, i övrigt inget!!!
Vädret? Inte ett moln på himlen, vindstilla och varmt!!
Vi har turistat lite, nu långlunch och planering av nästa års fiske. Nästa sommar har jag nog 20 veckor som jag kan lägga på fiske, få se om det räcker.
Vi ska ta en långrepa strax som räcker till mörkrets inbrott. Ryggorna laddas med laxmackor och pilsner.

Sällskap

Publicerad 2015-09-11 22:13:00 i Allmänt

15:50 svängde Sanden in på campen och fick sin sedan tidigare begärda GT. Efter middag på ryggbiff och kantarellsås blev det kvällsfiske.
Kvällsfisket gav inget men det går ingen större nöd på oss om ni nu till äventyrs skulle umgås med sådana tankar.

Väder

Publicerad 2015-09-11 13:18:00 i Allmänt

Inte ett moln på himlen och vindstilla. Tja vädret kan jag inte göra något åt. Fick en på 1,5 kg uppströms Åkes bänk. Såg en campinggäst mista en 6-8 kg nedanför Åkes bänk. Han hade på den länge och skulle håva men det funkade inte, för liten håv. Då gick linan av vid landningen. Han kastade sig i vattnet och fick en arm runt fisken och lyckades nästan bärga den.
Fiskat Kvaelöyra sedan fram till nu. Ingen fisk men njutbart med pilsner och laxmacka i varmvädret. Sanden kommer om några timmar.
GT, middag och kvällsfiske då.

Trögfiskat

Publicerad 2015-09-10 21:25:00 i Allmänt

Pga stekande sol tog jag långlunch med tillhörande ordentlig middagslur i väntan på att solen skulle gå ner.
När den sålunda gjort så gick jag upp till V:et och fiskade därifrån och ner till mitt emot Voldbänken. Ett påslag, en fin öring på 1,5 kg som jag landade. Den återfick friheten då jag inte brydde mig om att sätta igång med att rensa fisk.

Tjaa....

Publicerad 2015-09-10 13:23:00 i Allmänt

Tog en morronrepa på bänken och övre öyra utan en känning.
Favvonacken med switchspöt på stigande flod under förmiddagen. Ett påslag som jag krokade och landade. En lätt färgad öring på 1,4 som jag tog upp. Inga andra känningar. Tredje floden utan ordentliga stigningar. Åkte upp till överstpoolen där jag var i tre fisk. Tokvarmt när morgondimman lättat. Potatisblasten frös sig brun inatt. Två bilar med svenskar, de flesta av dem maskfiskare,har flyttat in i andra lägenheten. De svärmar som Egyptens gräshoppor på campen och nere på Kvaelöyra.
Min stilla förhoppning om lite färgat vatten tack vare värmen har slagit in. Älven håller fortsatt 12 m3 och är svagt färgad tack vare påspädning med färgat glaciärvatten. Annars hade det blivit stora bekymmer. Dagens värme kommer att hålla älven färgad och med acceptabelt flöde ett eller ett par dygn till. Har bränt nästippen - det trodde man inte om Nordnorge i september!
Ser att andra fiskare kommer med någon fisk till campen så det tas en och annan. En tältande farbror kom nu med en riktigt fin fisk som han bar till frysrummet.

Ytterst märkligt

Publicerad 2015-09-09 21:19:00 i Allmänt

Kvällsrepa på stigande flod i begynnande skymning på favvonacken med en brukbar högeraxel och switchspöt.
Det kunde väl bara bli huggfest - eller hur?
Eller inte...
Inte ett hugg!!! Hur är det möjligt? Inte ett hugg i övre öyra heller!!!
Stappelgubben tog en kilosfisk på mask från klippan på Voldsidan.
Gick hem i mörkret en smula stukad och med något puerila tankar i huvudet. Nåja, jag hinner revanschera mig imorgon. Nöjd med att axeln höll i alla fall så nu har man lite mer fiskealternativ igen.
Ingen gameplan för morgondagen - det får bli som det blir.

Sol....

Publicerad 2015-09-09 17:39:00 i Allmänt

Har fiskat överstpoolen ett par timmar i stekande sol. Jag har låtit mig berättas att jag inte borde svära så mycket på solen. Okey då.
Dumma, dumma, JÄTTEDUMMA sol!!!!
Krokade tre däruppe, 1,5 samt 0,7 och 0,6.
Fiskade prekestolen på nervägen men där var det inte ett liv.
Har sett en local farbror fiska med mask både i morse och nu på eftermiddagen. Om locals fiskar måste det vara ordentlig fisk i älven.
Undrar om jag skulle riskera högerarmen (som inte värkt idag) och gå ner till favvonacken med switchspöt ikväll. Flod vid 2200 så de börjar väl stiga vid sju-åttatiden.
Hmmm, ingen klar gameplan för kvällen. Går säkert bra ändå...
Köttfärsgratäng med mycket Sambal Oelek till middag.
Läste senaste Allt om flugfiske under lunchpausen. Där hade de enda två nu levande svenskarna som kan skriva om fiske var sin artikel. Oerhört njutbar läsning, Stenlund snuddar ibland nästan i Churchills (Nobelpris i litteratur 1953) nivå på prosan. Engström som ju är Sveriges näst bäste är alltid njutbar.
Dessutom hade urkasse Westrin sin minst dåliga artikel någonsin med i det numret. Kanske jag tycker det pga att artikeln handlade om att åldras som flugfiskare och jag kände igen mig i en del.
Switchspö på favvonacken ikväll - Hell yes!!!
Hals- und beinbruch!

Översta poolen

Publicerad 2015-09-09 12:43:00 i Allmänt

Åkte upp till överstpoolen och där var fullt med fisk i djuphålorna. Efter ett halvdussin påslag utan krokning bytte jag #14-kroken till en #12. Efter trepåslag ytterligare krokade jag en på runt 0,6 kg.
Såg två jätteplask i strykan ut från överstpoolen så det finns stor fisk i älven. Sedan kom solen fram och det blev jättevarmt. Tillbaka till lägenheten för dusch, rakning, kalsong- och strumpbyte. Sedan shoppa lite på Coopen. Nu kycklinglunch.
Yr säger värme men inget regn. Då står mitt hopp till att värmen smälter lite glaciär så vi får tillskott av färgat vatten i älven. Det ska bli upp till 21 grader i skuggan.

Inge fisk

Publicerad 2015-09-09 09:25:00 i Allmänt

Morgonrepan mittemot bänken och Kvaelöyra gav inget annat än en dragning i flugan. De två sista floderna har uppenbarligen inte dragit med sig stigande fisk.
Älven har också gått ned till 12 m3.

Ingen stigning

Publicerad 2015-09-09 06:24:00 i Allmänt

Kvällsfisket igår gav inget. Det verkade inte ha kommit upp någon fisk med kvällsfloden. Nya möjligheter gives denna dag!

Slutat räkna

Publicerad 2015-09-08 17:44:00 i Allmänt

Jag har slutat räkna påslagen eftersom jag får påslag hela tiden. Cyklade till översta poolen och det blev oräkneliga påslag. Landade två kilosfiskar som jag faktiskt rensade och frös ned.Om en månad ska jag ju hälsa på en tillfällig Oslobo som jag håller kär och som därtill gillar fisk.
Vänsterspey funkar fortfarande. Det belastar högerarmen minst.
Jag struntar i favvonacken då jag inte kan använda switchspöet utan tar tvåhands och vänsterspeyar övre Kvaelöyra (och kanske mittemot bänken) efter middagen som idag består av köttgryta gjord på älgstek.
Om ni undrar hur jag hinner laga alla goda måltider så får ni fortsätta med det.
Om ni undrar varför jag inte publicerar bilder får ni fortsätta med det.

Svart minitub ska det vara

Publicerad 2015-09-08 12:47:00 i Allmänt

Åkte upp till poolen nedanför övre Voldgränsen med 8/9 tvåhandsspö. Inga problem vänsterspeya. Höger axel värker hela tiden men det går fint att kasta vänster spey.
Inget i poolen men jag bytte till minitub, behöll 0,28-tafsen och åkte upp till poolen ovanför. 4 påslag och landade en helt galen öring på närmare kilot. Det är helt klart att man ska fiska de djupa grubborna, då kommer påslagen. Helt plötsligt kom solen fram och det blev tokvarmt. Jag började svettas floder så jag åkte hem för lunch. Det blir Apelsinkycklinggryta - mums!
Gameplan efter lunch: Cykel till översta poolen med tvåhandsspöt.
Nu vill jag ha lite större öringar!

12 påslag

Publicerad 2015-09-08 09:38:00 i Allmänt

Följde min gameplan och stod på favvonacken kl 0600.
Landade en på 0,9 kg i första kastet. Tre påslag till på nacken varav en var tunggung i spöt i 5 sekunder innan den valde att kliva av.
Sedan 2 påslag i övre öyra. Tre påslag och en landad liten mittemot bänken. Sedan tre påslag varav ett ordentligt nedanför V:et.
12 påslag på 3 timmars fiske. Okey även om det är mest mindre fisk.
Stora bekymmer med höger arm, kan inte lyfta den över halshöjd.

Det tar sig

Publicerad 2015-09-07 21:20:00 i Allmänt

Efter laxmackan tacklade jag 6/7 spöt och gick ner till Kvaelöyra för att excellera på nackan.Döm om min förvåning när jag ser en cykel parkerad vid bänken och sedan en maskmetare utvadad PÅ MIN NACKE!!! Där stod han och slängde sitt hundragrams blysänke på nackens grunda vatten. Varenda öring som tänkt kliva upp i älven måste ju ha skrämts ut i havet igen så länga han stod där.
Nåväl, maskmetaren drog med sin cykel och jag började fiska övre delen av öyra med minsta svarta tuben med # 14 tubkrok.
13 påslag!!! Tre landade jag men de var inte så stora - 0,5, 0,7 och 0,8 kg, Alla fick gå tillbaka. Såg dock stor fisk. Trevligt stå i älven och vänta på hugg som kommer! Många av huggen på indrag,Däremot har jag stora problem med höger axel. Överhands enhandskast går inte alls, enhands höger spey går hjälpligt.
Det får bli Voltaren ikväll och tvåhands vänsterspey imorgon så kanske axeln är bättre på onsdag.
De jag pratat med är bekymrade över att älven är så klar. Det har duggregnat och blåst hela dagen och dessutom varit riktigt kallt, Har fått dra på mig ordentligt med ull och fleece för att klara mig. Glömde dock ullvantarna hemma.
Morgondagens gameplan; Favvonacken (orörd och oskändad) kl 0600. Längre än så planerar jag inte för närvarande.

Beiarn igen

Publicerad 2015-09-07 18:40:00 i Allmänt

Tja, då var man här igen...
6-7 grader, lite blåst och duggregn. Borde vara perfekt men är det inte pga älven är kristallklar och då är det svårt få öringarna att hugga dagtid.
Har kört en repa, prekestolen,V:et och Kvaelöyra. En dragning en bit nedanför V:et. Det var allt på en 2,5 timmes repa. Såg stor fisk på Öyra. Fiskade tvåhands 8/9 men det är för tungt och klumpigt för favvonacken, speciellt i detta klara vatten. Nu laxmacka med pilsner och sedan liten GT innan jag kör kvällsrepan på öyra med mitt 6/7-switchspö. Då vore det väl ändå som själve farfar om det inte skulle hända nåt.
Det har tagits mycket fisk senaste veckan men då har älven varit större och mer färgad.