Flugfisket 2014

Trögfiskat

Publicerad 2016-08-18 14:27:00 i Allmänt

Igår skrev jag ett blogginlägg men det försvann tydligen i cyberrymden. I vilket fall; Jag fick igår en fantastiskt fet, fin öring på 64 cm. Den led tydligen av svårartad elefantiasis då den gjorde rusningar och levde rövare som om den vore en 10-kilos lax. En stor del av backingen luftades också. Sedan helt plötsligt tog han slut och lät sig strandas utan att göra minsta motstånd.Innan dess hade jag varit i V;et kl 0600 på morgonen.Ett hugg men inte mer på mitt fiskepass 0600-0730. Därefter till lägenheten och göra frukost åt de andra. Fiskade Kvaelöyra på stigande flod 2300-2340 utan ett enda hugg! Märkligt.
Åke lämnade oss tyvärr i morse för färd hem till familjen. Med sig hade han ett gäng frysta fiskar. Jag och Claes har fiskat två seriösa pass idag utan ett hugg!!!!!
Nu (1430) GT, mat och sedan ut igen.

Så har alla fått fisk

Publicerad 2016-08-16 23:04:36 i Allmänt

I morse stod jag i älven kl 06:00 vid v:et. 06:01 drog det på en riktig kluns på den lilla svarta mitt i v:et som gick upp och välvde någon gång tungt i ytan innan den valde att kliva av. Sedan hade jag ett påslag till. Efter ett par timmar går jag och gör frukost åt mina kamrater av vilka en sovit i 15 timmar. Fiskar sedan favvonacken där jag har två påslag på den lilla svarta minituben. Åke drar på en lax högst upp på valdet på 60 cm som han landar och tar upp. Den tog på svart Wooly bugger pride. Sedan 7-timmars lunch (nytt rekord) inklusive en hel del OS.Det är soligt, vindstilla och mycket varmt. Bägge bröderna Ingebrigtsen går till semi på 1500 m men den ena blir anmäld för att han nitat en konkurrent på upploppet.
Bägge bröderna är värda att se på pga deras enorma personliga utstrålning. Speciellt Henrik med sin musche och enorma solglasögon. Titta på semin om ni har möjlighet.
Den ökände snåljåpen Börje är här och han har gjort närmanden men jag gjorde väldigt tydligt klart för honom att vi undanber oss hans sällskap.
Har även perklat ut ett masksällskap på andra sidan älven med tillhörande guide (som är stammis här på campingen) för dålig fiskekultur. Få se om han kommer och vill prata om saken imorgon. Då ska han få höra om sin "guidning". Jag börjar nog få rykte om mig här som den förbannade finnen eller dylikt.Min insändare på gjesteboken om finsk fiskekultur var väl känd. Men jag känner också tung respekt från stammisarna här. Jag uppvisar alltid stor respekt för andra fiskare oavsett om de är mask- eller flugdito. Skulle aldrig drömma om att inkräkta på någon annans fiskezon.
Jag och Claes fiskade nu i kväll men vi fick inget. Claes såg några väldigt stora fiskar som vakade men lät bli att hugga på hans (nåja) flugor. Jag fiskade favvonacken utan en känning!!! Nu OS-handboll där Norges damer sopar banan med Sveriges. Nu kaviarknäcke med en liten pilsner!

Kvael

Publicerad 2016-08-15 23:07:00 i Allmänt

Så då har vi installerat oss hos gamla Anna på Kvael. Hon var pratsugen och undrade var "lillgutten" KO var. Jag förklarade att han var på jobb och inte kunde vara med. Hon berättade om incidenten när han glömt sin nalle med baskettröjan nr 8 och hon fick skicka den med posten. Hon tyckte det var jättegulligt! Jag berättade att han förmodligen dyker upp på septemberfisket några dagar och det tyckte hon skulle vara jätteroligt. Han har ju växt upp hos henne!!!! "Carl-Gustav Heikkinen" skrev hon på ett av hans fiskekort!
En snabbis ner till elva gav resultat, Claes fick en runt 2,5 kg vid prekestolen och jag fick en kilosöring med enhandsspö och minitube på favvonacken som jag förutspått!!! Därefter tvårätters middag och hyttekos med OS på TV:n.
Ingen av oss orkar fiska ikväll utan det blir tidigt morgonfiske.
Så himla trevligt med space!!! Två sovrum uppepå och kök/matsal samt vardagsrum med soffgrupp nere förutom toa/dusch med golvvärme samt stora hallutrymmen.

Åke spelar bingo

Publicerad 2016-08-14 23:28:00 i Allmänt

Jo, Åke sitter och spelar bingo på sin telefon hur otroligt det än låter.
Kl 22:20!!! Jag och Claes försöker vara sociala.
Okej då, vi har inte fått någon fisk idag......
Vi hade en fantastisk 4-timmarslunch där vi skrattade oss hesa och sedan tog vi ett 6-timmars fiskepass. Träffade ett par trevliga finnar från Tammerfors som fiskade här ofta. De hade en syn på detta med dålig finsk fiskekultur som omtalats på Beiarns gästbok då det var någon kompis till dem som varit med om incidenten. Kompisen hade inte riktigt samma syn på det inträffade som den som drabbades. Jag tror mer på den drabbade då jag så många gånger varit med om dålig finsk fiskekultur vilket jag också berättade för de trevliga finska flugfiskarna.
Ska man ut i poolen så sitter man vid poolbörjan och väntar på sin tur och inte 100 meter nedanför vid en lägerplats med sina finska polare och krökar och tror att man har "sin plats/tur i poolen".
Jag har så många gånger sett finnar "ockupera" pooler så jag vet hur de (en del av dem) tänker.
Inga behov av kirurgiska ingrepp idag!!
Claes blev dock av med sina merinoullkalsonger av
okänd anledning.
Älven steg tack och lov från 12 till 24 m3 under natten så vi var själaglada över det. Fisket blev dock alls icke bättre.
Nesvaldet imorgon bitti, därefter Kvael dit vi flyttar imorgon

Kirurgiskt ingrepp

Publicerad 2016-08-13 23:20:00 i Allmänt

Av någon, av mig okänd, anledning skulle Åke absolut nödvändigt skicka en tubkrok genom sin tumme. Då han, som många andra, hört om min stora kompetens inom området bad han mig förrätta operationen. Efter diverse förberedelser med bedövning, desinfektion och andra förberedelser genomförde jag ingreppet med sedvanlig ackuratess. Operationen blev lyckad och patienten lever i högönsklig välmåga med endast ett plåster som minne av den traumatiska upplevelsen.

Havsöring idag

Publicerad 2016-08-13 22:06:00 i Allmänt

Ingen fisk på Storjordfisket på förmiddagen. En fantastisk 3-timmarslunch senare gick vi Nessträckan. Nere vid klippkulpen bytte Claes till en av KO:s flugor och drog på en i första kastet med den,han gastade under drillningen om hur mycket han skulle betala för flugan..... En fin havsöring på 66 cm och c:a 3 kg. 1 cm för lång för att få ta upp!
Så den överlevde!

Beiarn augusti 2016

Publicerad 2016-08-13 00:00:00 i Allmänt

Dags för Min, Åkes och Claes traditionella Beiarvecka. Efter installation i banjohyttan, inköp, desinfektion, GT, middag och Irish coffe började vi fiska kl 2000 på Nesvaldet. Jag fick en liten lax på 1,5 kg på en liten Sunray Shadow så det blir grillad lax till lunch imorgon. En hel del fisk i farten trots lite vatten i älven. Klart vatten är det också. Trevligt fiska med nya Sagespöt igen.
Anmärkningsvärt få fiskare i älven vilket var en positiv överraskning.
Imorgon kort på både Storjord och Nes.