Flugfisket 2014

Diverse slut

Publicerad 2017-08-31 22:18:00 i Allmänt

Ginet tog slut i eftermiddag! Traumatisk upplevelse som jag inte trodde skulle behöva drabba mig under min levnad. Nåja, det var garanterat sista gången det hände mig! Fisket tog slut i går eftermiddag, vi har inte fått en godkänd fisk sedan mina laxar igår!!! Trots ytterst seriöst fiske! Min trogna gula vadarjacka har till slut vadat färdigt. Jag har varit sjöblöt under de senaste dagarnas regn. Vi har haft många fina stunder tillsammans. Vi har även delat de tyngre stunderna. Ringde min dealer och frågade vilken jacka som är bäst. "Simms G4 Pro" sa han. Den är nu på väg till mig. Jag hänger upp min gula i "Hall of fame" på lodgen. Vår fiskeresa har tagit slut nu i kväll och det är bara att packa ihop spöna. Men om en vecka är jag här igen för 8 dagars havsöringsfiske!! Så det är inte särskilt synd om mig! Och Claes o Åke kommer och fiskar havsöring med mig i Älvkarleby i oktober. Kanske Älvkarleby i november, definitivt i mars och april. Irland öppnar laxfisket i februari!!! Hmmm , lite att fundera på....! Jag längtar efter min fru som jag träffar i Arjeplog i morgon kväll och har till och med tänkt mig att dyka upp på jobbet ett par dagar nästa vecka. Men efter några dagar i "civilisationen" kommer jag att längta efter att stå i en älv med anadrom fisk i igen. Den längtan kommer också att tillfredsställas tämligen omgående......
Men jag måste säga att jag är oerhört förvånad över att vi fiskat hela Kvael hela dagen, bl a Kvaelöyra i flod, ebb och halv flod utan att få fisk!!!! Älven borde varit full med havsöring med tanke på betingelserna!!! Det enda jag vet om fiske efter 57 års fiskande är att jag ingenting vet och jag är helnöjd med det. Tänk så jävla tråkigt det vore om man visste allt om fiske! Om en vecka är jag igång med bloggandet igen.
Lev väl vänner!

Laxar som kommer och laxar som går.....

Publicerad 2017-08-30 21:52:19 i Allmänt

Vi sov länge idag och började fiska Storjord strax efter 9. Inom en och en halv timme var jag i tre laxar. En liten landad, en större som lossnade precis vid landningen. Dessutom ett ordentligt hugg!
Älven steg hela tiden. Eftersom Åke råkat köpa kort på Trones fick han lov att åka med Claes till Strand och ordna med rätt kort.
Sedan drog vi högst upp på Storjord där vi fiskat så ofta förr. Jag drog upp en lax på 60 cm som jag tog upp för att Claes ska få lite fisk med sig hem. Älven stiger brutalt! Fiskat Kvaelöyra i storm och regn ikväll. Ett hugg faktiskt! Vattnet är brunt och går långt uppe i skogen.
Nu hyttekos..En laxvecka går så fort, vi borde kunna vara här längre tid. Vi är ju för tusan pensionärer så det borde rent logistiskt inte vara så svårt.....
Nåja, själv åker jag hit igen nästa vecka för 8 dagars havsöringsfiske..... Några goda kamrater kommer att dyka upp under den tiden och dela mina upplevelser.
Lev väl vänner!!!

4 påslag

Publicerad 2017-08-29 13:05:00 i Allmänt

Det tidiga morgonfisket nere på Kvaelöyra på full flod gav 4 påslag varav två fastnade men klev av ganska tidigt. Claes kände inget, Små svarta tuber med röd conehead is da shit. Åke sov. Nu har vi vilat, provianterat, varit på sightseeing uppefter älven och ätit lunch. Samt inte helt otippat avnjutit ett par GT. Nästan inte en fiskare i älven!!! Jag fattar ingenting! Det är ju fisk i älven! Armen funkar inte att högerspeya med men vänsterspey går fint, Kastar hur långt som helst utan ansträngning!!! Jättekul!!! Nu har jag vilat med stängda ögon en stund, kamraterna påstår till och med att jag snarkat, så nu blir det flugfiske galore resten av dygnet. Jag höll flugbindningskurs för Claes igår och sedan dess har han bundit varje ledig stund.

Så då har alla fått fisk

Publicerad 2017-08-28 17:32:00 i Allmänt

Då har äntligen även Claes fått fisk. Han drog på en fin 4-kilos lax vid prekestolen på Kvael. Vi flyttade hit från banjohyttan i förmiddags och har tagit ett ordentligt fiskepass efter sedvanliga förberedelser. Dåligt med vatten i älven, 12 m3, vilket inte är bra eftersom vattnet är helt klart! Den skygga havsöringen gillar inte sådana förhållanden. Laxen bryr sig inte så mycket men det stiger inte mycket lax så här sent på säsongen. Nu middag på renfile och kantarellsås med en fin Bourgogne till. Det går ingen större nöd på oss. Ikväll skymningsfiske på Kvaelöyra.

Fin dag

Publicerad 2017-08-27 21:31:00 i Allmänt

Morgonfisket gav inget förutom ett nafs i Claes fluga. Vi fiskade väldigt seriöst och laxarna vakade men högg inte. Lunch på Beiarns Vertshus nere i Moldjord. Med efetrrätt, kaffe och avec. Därefter lååångt seriöst fiskepass på vår favvosträcka. Laxarna vakar galore och till slut drar jag på en seriös lax.Landar en 82 cm laxhona och det känns mycket bra.Som jag tidigare påtalat finns det viss "förbättringspotential" inom fotokonsten bland mina vänner och dessutom envisas de med att använda sig av billiga ryska filformat. Av den anledningen har jag inga bilder att visa. Armen krånglar så in i helvete, Har kört försiktig vänsterspey trots att älven rinner åt vänster. Det funkar men sliter på högerarmen ändå trots att jag knappt rör den. I morgon flyttar vi ned till Anna på Kvael. Där rinner älven åt höger så det blir naturligt med vänsterspey.

Fyra påslag

Publicerad 2017-08-26 21:43:00 i Allmänt

Vi har haft sammanlagt 4 påslag idag på två ordentliga fiskepass. Åke fick en på 97 cm och fäste en till som släppte. Själv fick jag ett hugg och dessutom landade jag en liten lax på dryga kilot. Åke är dagens laxkung!!! Armen mår inte bra! Små svarta tuber med röda coneheads är vad som gäller! Nu komplentation och därefter sänggående.
Lev väl vänner

Beiarn sista veckan i augusti

Publicerad 2017-08-26 14:44:00 i Allmänt

Då var man i Beiarn igen. Med Åke och Claes. Vi installerade oss i Banjohyttan igår och ägnade oss åt samkväm. Jag har bekymmer med en arm. Nåväl, i morse steg jag upp kl 0500 och gjorde frukost. Claes steg upp och åt. Jag gjorde i ordning ett spö och gick ner för att fiska Nesvaldet. Lämpligt nog har jag fått slemsäcksinflammation i höger armbåge så Arnold Scwarzenegger hade varit avundsjuk på min högra underarm. . Claes drabbades av akut magsjuka och gick och lade sig. Åke sov fortfarande. Varje kast, oavsett vänster- eller högerspey gjorde ont som helvete. Fiskade till 1030 när Åke dök upp.Då var hela min arm och axel i upplösningstillstånd. Jag gick till hyttan för att smeta på en tub voltaren på armen och åka och handla. Letade tonic zero i tre olika butiker då Åke har problem med sockret.Han har dessutom problem med ett lår och lite annat.
Nästa år kanske vi tar in på ett sjukhem för krassliga åldringar och får lite vård i stället för att åka till Beiarn....
Nåväl, när jag åker tillbaka mot hyttan står Åke o Claes på vägen och väntar på skjuts tillbaka. Det visar sig att Åke fått en hanlax i lekdräkt på 97 cm!!! Nytt personligt rekord! Kamraten han hade med sig (inga namn nämnda) visade sig oförmögen att ta vettiga bilder och filmer så dokumentationen är skral. Ett par enstaka dåliga bilder finns dock.
Ikväll ska jag, Åke och Claes "mästerfotografen" Runesson längst ner på Nesvaldet för att eventuellt ta en lax till. Få se om min arm pallar. Lite ont kan jag tåla men det blir pinsamt om jag vrålar av smärta för varje kast.....

Fjällfiske

Publicerad 2017-08-06 06:03:00 i Allmänt

Kom till hytta i Arjeplog mitt på dagen. Hann duscha och byta ut laxgrejorna till lättare utstyr innan Henke och Bröderna Bärs kom insladdandes på lodgen.Sedvanlig middag och umgänge i kuvösen. Kl 1000 idag lyfter första helikoptern till Sarta (alt Viltok om Sarta upptaget). Mer om det på onsdag när vi återvänder från fjället.

Revansch för sonen

Publicerad 2017-08-04 19:13:00 i Allmänt

Till slut hände ju det som ju måste hända förr eller senare. Sonen bytte till en lättare klump och fick tre påslag på en timme. Två landades, 5,5 kg resp 1,5 kg. Han behövde det eftersom han sett lite moloken ut sista dygnet. Själv hade jag ett ordentligt hugg. Vi har fiskat i strålande solsken och laxarna hoppar som tokiga. "Jag fiskar hellre i solsken och vindstilla än i spöregn och storm". Känt citat av dito flugfiskare från norra norrlands inland. Inte en enda människa förutom vi på hela Storjordvaldet sedan frukost!!! Vad har hänt??? Över huvud taget mycket få fiskare i älven trots att den är full med fisk. Vi begriper ingenting. Nu en GT till och sedan middag.
Därefter kvällsfiske. Imorgon hemfärd till Myggebo och en veckas fjällfiske med Henke o Bröderna Bärs.

Svårfiskat!

Publicerad 2017-08-04 12:55:00 i Allmänt

Vi körde morgonfiske 0620-0850 på Storjord, sedan frukost på värdshuset. Förmiddagsfiske på samma ställe. Massor med grov lax som visar sig men inte hugger. Det är så fantastiskt trevligt att stå i en norsk laxälv med ett tvåhandsspö i näven!!! Och dessutom med ett av ätteläggen! Det kanske är det som är meningen med själva livet.
Nu en GT till och sedan lunch och därefter på'n igen!
Helpensionsfiske is da shit!

Mera lax!

Publicerad 2017-08-03 22:42:00 i Allmänt

Vi fiskade runt Voldbron efter lunch. Ett par försiktiga hugg i början, därefter dött länge. Sedan drar det på en vild, hoppvillig lax som lever rövare ett bra tag tills den plötsligt tar helt slut. C:a 2,5 kg. Kul!
Middag på värdshuset och därefter fiske på Kvaelöyra, Vi har 4 påslag men lyckas inte fästa någon. Vi ser också några riktigt brutala vak. KO kör hem mig och fortsätter fiska. Själv tänker jag likt igår kväll låta mig fösas i säng.....

Morgonlax!

Publicerad 2017-08-03 15:20:00 i Allmänt

Tjaha
Vi började fiska vid Voldbron vid 6-tiden. V:et var borta!!! Flommen har ställt till det så att det gick inte att känna igen sig nedanför bron. Vi fiskade oss neråt utan ett liv förrän jag drar på en fin lax mitt emot Voldbänken! Av olika digitala orsaker vet vi att laxen tog drygt 25 min att landa! 82 cm dvs 5 kg.Frukostbuffe beställd till kl 0900. Gott! Därefter Kvaelöyra. KO tappar en fisk efter 10 sek. Själv har jag 2 kraftiga hugg. Flommen har förändrat Kvaelöyra ytterligare till det bättre!!!! Flugfiskevänligt hela vägen! Väldigt fin topografi för höstens havsöringsfiske! Kul! Nu har vi duschat och ätit lunch och KO toksover, väcker honom strax. Närmast fortsatt fiske på Kvael.

Två påslag

Publicerad 2017-08-02 22:12:00 i Allmänt

Kvällsfisket gav ett obestämbart hugg samt strax efter ett ordentligt hugg med stumt motstånd i 3 sek sen släppte den.Har gett upp för ikväll men KO fortsätter, hoppas han drar på en. Nu ska jag låta mig fösas i säng på klassiskt maner.
God natt vänner

Beiarn igen

Publicerad 2017-08-02 17:26:00 i Allmänt

Jaha, då var man i Beiarn igen, tredje turen av fem. Tre dygns helpensionsfiske med KO nu. Vi har fiskat två timmar på Storjord. Vi såg en del fisk och KO hade ett hugg. "Normalt" med folk i älven. GT och middag nu, därefter fiske. Imorgon ska vi vara på Kvael kl 0600. Heldagskort där imorgon. Anna blev glad över att återse "lillgutten". Hon sa dessutom att örreten är kommen - högst intressant!!! Jag ska tackla upp 13-fotaren och fiska efter öring på Kvaelöyra imorgon. 75 m3 i älven vilket ju är "passeligt". Vädret är gott med nästan vindstilla så vi har mycket bra förhållanden. Vi åker tillbaka till Arjeplog lördag morgon och landar i Myggebo vid 13-tiden. Strax därefter sladdar Henke och Bröderna Bärs in på lodgen för en veckas fjällfiske i Arjeplogsfjällen. Jag har läst menyn och hämtat ut en låda av sommelieren beställda exklusiva viner på Arjeplogspolet och jag skulle nog redan nu kunna ge åtminstone en Michelinstjärna för "Ristorante Sartaströmmen".
Möjligtvis kommer jag att jobba ett par dagar i slutet av augusti innan nästa Beiarvecka med Åke och Claes......
Därefter jobbar jag kanske ett par dar innan jag tar 8 dagars Beiaravslutning 7-15 september.....
Lev väl önskar eder förbundne