Flugfisket 2014

Så har då alla fått fisk...

Publicerad 2014-08-28 15:19:00 i Allmänt

Åke fick en grilse (smålax) idag så allt är frid och fröjd. Vi konstaterar att det kommer att bli över en hel del gin, snaps, whisky och vin. Vi börjar nog bli gamla....
Jag är ju den enda i gänget som inte fyllt 60!
Jag gick på ett litet flak öring i morse och fick en på 1,6 och tappade en betydligt större. Har övergått till mkt små svarta flugor och 0,26 tafsspets.

7 känningar...

Publicerad 2014-08-26 17:01:00 i Allmänt

Har varit i 7 stycken idag. Fått två havsöringar och tappat en lätt färgad fin lax när jag skulle landa den med #6-spöt. Kul fight med många hopp!
Solhe-tet steker om ni undrar.
I går kväll fiskade jag ensam enär Åke o Claes kände för hyttekos i stället. Fick inte ett liv och grabbarna satt/låg och sov i vardagsrummet när jag kom tillbaka. Fiskade ensam i morse också eftersom grabbarna skulle "sova ut".
Inte så mycket fiskare i älven.

Beiarn

Publicerad 2014-08-25 19:26:00 i Allmänt

Tjaa...
Vi kände alla som att det var att "komma hem" när vi kom till lägenheten i Kvael! Anna var glad när vi kom, hon frågade efter Karl-Oskar!
Två timmar i Beiarelva gav mer liv än tre dagar i Saltdalselva. Vad säger man om det? Vi får i alla fall äta havsöring! Roligt att få fisk!!!
Lååånga svarta vingar är melodin för dagen! Pyttelite vatten i älven!
Paret med colliehundarna är naturligtvis här liksom stappelgubben och hans något mindre stappliga fru.
Åke påstår att det röda vinet är slut - katastrof om det är så.....

Saltdal

Publicerad 2014-08-23 13:01:00 i Allmänt

Med Åke o Claes på vår årliga Saltdal/Beiartur. Fiskat i går kväll och denna förmiddag utan att ha sett ett liv! Älven extremt låg och i vanlig ordning är det sol och värme. Fattar ni hur mycket jag hatar sol och värme!! Jag har svettats hela j-a dagen! Jag vill ha frost på morgonen, duggregn hela dagen med en temperaturtopp på 6 grader på eftermiddagen för att gå ner mot ett par grader på kvällen. Det är havsöringsväder det!
Nu lunch med ett par GT före, oxfile med gorgonzolasås och ChateauNeuf du Pape till det.....
Kanske kaffe och Grönstedts XO efter maten.
Sedan går vi högst upp på sträckan och fiskar oss ner till campen.

Så var det slut

Publicerad 2014-08-09 22:27:53 i Allmänt

Jaha, så snabbt går en vecka med bröderna bärs. Vi har haft fantastiskt trevligt.
Det har på 6 dagar gått åt 19 helor gin, 4 helor övrig sprit, en kartong fina viner samt tre flak öl. Ändå har ingen varit för berusad och ingen har gjort några tokigheter. Vi har bara haft otroligt trevligt från morgon till kväll!
Dagens fiske var väl det sämsta hittills under veckan men det gör ju inget - vi har haft trevligt!
Min trinda 7-hektos öring i storpoolen var den största idag trots mycket idogt fiskande av alla delegater.
Efter en jättegod middag på värdshuset blev det castingtävling med ett klass 4-spö. Jag vann naturligtvis med ett kast på c;a 35 meter till mina söners stora förtret.
Jag får rapporter om att ingen i gänget fått fisk att tala om ikväll heller. Så kan det gå....
Det verkar som om det blir hyttekos i stället för fiske i natt....
Om knappt två veckor startar tre veckors lax- och havsöringsfiske i Norge!
Då jädrans...!
Sedan blir det Afrika, Älvkarleby och fiskeavslut i Byske i slutet på oktober.
Laxsäsongen i Skottland börjar redan i februari/mars men jag har aldrig varit där. Månntro min fru vill ta en liten semestertripp med mig till Skottland nästa vår.....
Jag tror jag fiskar för lite.....borde fiska mer....

Favorit i repris

Publicerad 2014-08-08 23:29:00 i Allmänt

Vi landade vid tiotiden och då satt Arnold på stranden och väntade, det var ett kärt återseende.
Efter GT, castingtävlingar, tackling, fler GT och lunch i fält var det dags för fiske.
Henke och jag gick till favvopoolen där jag hade ett mycket bra fiske på Saywernymf och hade bland annat Elmer på. Han tröttnade dock och tackade för samvaron efter 15 sekunder.
Sedan kom poolmarodören......
En kille i 30-årsåldern som är här med sin mor och simmar/snorklar/plaskar/lever jävulen nerströms älven.
Han levde rövare genom vår pool inte en gång utan TVÅ gånger!
Efter det fick vi naturligtvis inte ett hugg i poolen.
GT, middag på älgstek och glass med hjortron med alla vederbörliga tillbehör. Därefter fiske i storpoolen. Inte ett hugg på fem man (Sanden hade gått högre upp).
Jag gick hem vid tiotiden (varit i gång sedan fem i morse).
Började skriva och en efter en av gänget trillar in. GT och samkväm.
Trevligt.

Viltok

Publicerad 2014-08-08 19:12:00 i Allmänt

Jaha, då har vi fiskat Viltok i tre dagar,
Det var väl OK fast det kanske var lite väl mycket spår av andra människor.
Största fisk var Sandens öring på uppskattningsvis 3 kg. Allt som inte åts släpptes tillbaka.Rätt så fina strömmar och nackar.
En dag åkte vi till Sartaströmmen men där fick vi nästan inget.
18 grader i vattnet så rödingarna hade dragit från strömmarna ut på djupare och kallare vatten.
En del fina öringar och mindre harrar var det bestående intrycket förutom en förbannad värme. Man svettades konstant och jag badade/tvättade mig en av dagarna för att överleva. En röding lyckades vi få.

Laddar....

Publicerad 2014-08-02 22:19:00 i Allmänt

...inför kommande fjällfiske.
Första delegaten, Sanden, har anlänt och vi har tillsammans med Barbro njutit GT, ryggbiff med tryffelsås och ett par flaskor Baron de Ley till det.
Därefter ett par tonårig Lagavullin. Nu sitter vi med varsin utländsk pilsner och pratar fiske. I morgon kommer resten av Bröderna Bärs och då jädrans blir det fest i Kapernaum....